مدار الکتریکی چیست – علوم چهارم دبستان

مدار الکتریکی چیست – علوم چهارم دبستان

به درخواست بازدیدکنندگان محترم وبسایت ” مرکز الکترونیک ایران ” از این پس مطالب کاربردی و مقدماتی درسی نیز در سایت درج می گردد. امیدواریم این مطالب آموزشی برای شما دوستان مفید واقع شود.

بخش ۷ کتاب علوم تجربی چهارم دبستان ( الکتریسیته )
انرژی الکتریسیته ، انرژی است که برای نور ، حرکت ، گرما و روشنایی ایجاد می کند. از انرژی الکتریسیته در وسایلی مانند پنکه ، شوفاژ ، اطو ، سماور برقی ، لامپ ، پلوپز و چرخ گوشت استفاده می کنیم. ما حتی از الکتریسیته صدا نیز تولید می کنیم. وقتی شما زنگ در را به صدا در می آورید ، در اثر حرکت سریع و پیوسته الکتریسیته ، این انرژی به صدا تبدیل شده است.

مدار الکتریکی چیست؟
وقتی لامپ خانه را روشن می کنید با استفاده از کلید برق ، الکتریسیته را به داخل لامپ می فرستید و روشنایی ایجاد می شود و یا قسمتی از سیم و لامپ را به باتری متصل می کنیم ، الکتریسیته از باتری به وسیله سیم جاری می شود و پس از روشن کردن لامپ از سیم دیگری به باتری باز می گردد و این خود یک مدار الکتریکی است.

رسانا و نارسانا :
اشیائی مثل میخ آهنی و سیم مسی که الکتریسیته از آنها می گذرد رسانا نام دارند. به چیزهایی مثل چوب ، پلاستیک و شیشه که الکتریسیته از آنها نمی گذرد نارسانا نام دارد.

مدار متوالی و مدار موازی :

وقتی مدار بسته شود ، الکتریسیته جاری می شود. در این صورت وقتی می خواهیم دو لامپ را به یک باتری وصل کنیم و دو لامپ هم به یکدیگر وصل شوند، در این صورت می گوئیم لامپ ها به صورت متوالی ( سری ) بسته شده اند. در بستن متوالی جریان ، برق ابتدا از یک لامپ عبور می کند و سپس به لامپ دیگر می رود.
اگر بخواهیم قطب مثبت و منفی را به هر دولامپ وصل کنیم هر لامپ جداگانه به دو سر باتری وصل می شود. در این صورت لامپ ها به صورت موازی بسته شده اند. به این ترتیب جریان برق همزمان به هر دو لامپ وارد می شود و نور ضعیف تر به چشم می رسد.

به هم بستن باتری ها:
می توانیم با استفاده از دو یا چند باتری مدار الکتریکی تشکیل دهیم. در این صورت چون مقدار الکتریسیته بیشتری جاری می شود، نوری که لامپ ایجاد می گردد بیشتر می شود.