مدار شارژر باتری قلمی نیکل کادمیوم و لیتیوم

مدار شارژر باتری قلمی نیکل کادمیوم و لیتیوم

در این مطلب وبسایت ابزار الکترونیک قصد داریم به یک مدار بسیار عالی شارژر اتوماتیک باطری های قلمی لیتیوم و نیکل کادمیوم اشاره کنیم. همانطور که میدانید قیمت این باطری ها نسبت به باطری غیر قابل شارژ بسیار بالا می باشد. پس در هنگام شارژ این باطری ها نهایت دقت را باید نمود تا آسیب نبینند. دو کمیت ولتاژ مناسب و جریان شارژ کنترل شده حتما باید رعایت شود. این مدار کاملا عملی شارژر قادر هست تا دو عدد باطیر قلمی قابل شارژ را با جریان شارژ استاندارد ۵۰ و ۱۵ میلی آمپر شارژ نماید.

آی سی AN4558 یک آپ آمپ بوده که به کمک دو ورودی خود نظارت بر نحوه شارژ را به عهده دارد. ( معادلی آی سی = LM1458 )

به کمک ولوم VR1 می توانید ولتاژ شارژ را از ۲٫۶ ولت تا ۲٫۸ ولت تغییر بدهید. اگر قصد افزایش ولتاژ شارژ را داشتید ، دیود زنرهای ZD1 و ZD2 را به ۵٫۱ ولت افزایش دهید.

مدار تغذیه این دستگاه شارژر را یک ترانس ۴٫۵ ولت AC که بعد از یکسوسازی ۶ ولت می شود ، میتوانید انتخاب کنید. مدار دارای حالت “کات آف” یا قطع اتوماتیک پاور شارژ می باشد. وقتی باطری ها در حالت شارژ می باشند LED1 خاموش می باشد و LED2 روشن و بعداز شارژ کامل حالت بالعکس.

برای اتصال کانکتورهای برد به باطری ها حتما از یک جاباطری دوتایی استفاده نمائید. برای راحتی در ساخت این شارژر اتوماتیک باطری ، طرح PCB یا برد مدار چاپی آن را نیز در مطلب گنجانده ایم.

طرح چیدمان قطعات و نحوه اتصالات ورودی های شارژر باطری

لیست قطعات مورد لزوم برای ساخت مدار شارژر اتوماتیک باطری قلمی لیتیوم و نیکل کادمیوم

Resistors ¼ W +5%
R1—۳۰Ω
R2, R6—۱۰۰Ω
R3—۱٫۵K
R4—۱۰K
R5—۲٫۲K

Variable resistors
VR1—۱۰K

Diode
D1, D2—۱N4001

Transistor
Q1—۲SC1815

Electrolytic capacitors
C1—۳۳۰μF 16V
C2—۱μF 16V

Zener diode
ZD1, ZD2—۱N4731A___4.3V 0.5W
LED
LED1— Red
LED2—Green
Switch
S1, S2—SPDT- (Single-pole, Double-throw) switch.

IC1—AN4558 or LM1458

امیدواریم این مطلب برای شما بازدید کننده گرامی وبسایت ابزار الکترونیک مفید واقع شده باشد. هم اکنون این دستگاه بصورت کیت به قیمت ۹۵ هزار تومان بهمراه مدار چاپی موجود می باشد.